Od kilkunastu tygodni na terenie Polski działa pierwszy w historii, interdyscyplinarny think-tank zajmujący się tematyką zanieczyszczenia sztucznym światłem. Kilka dni temu został ogłoszony wynik konkursu na logo, które ma charakteryzować grupę naukowców i działaczy zajmujących się tą tematyką w naszym kraju. Działania te wspiera Narodowy Instytut - Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO 4. Jest to pokłosie dofinansowania, jakie uzyskało Stowarzyszenie POLARIS - OPP na ten cel w ramach dwuletniego przedsięwzięcia rozwojowego, realizowanego w oparciu o struktury Ogólnopolskiej Konferencji Zanieczyszczenia Światłem i Programu Ciemne Niebo Polska. Podsumowaniem pierwszego z tych dwóch lat podejmowanych działań na szczeblu ogólnokrajowym jest kampania billboardowa, nawiązująca do zwiększenia świadomości społecznej na temat skutków wynikających z niewłaściwego i nadmiernego oświetlenia przestrzeni zewnętrznej.
W ośmiu polskich miastach eksponowane są billboardy prezentujące grafikę autorstwa Karoliny Skorb, będącej członkinią think-tanku. Obrazki nawiązują do rytmu okołodobowego i konieczności zachowania naturalnej granicy między jasnym dniem, a ciemną nocą, która za sprawą nadmiernego oświetlenia sztucznego, przestaje być ciemna.
Program Ciemne Niebo Polska ogłasza jednocześnie konkurs na odszukanie reklam w podanych poniżej lokalizacjach i dla pierwszych ośmiu osób, które wykonają zdjęcia materiałów wizualnych oraz prześlą je do nas na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. przewidujemy nagrody! Będą to kalendarze biurkowe (biuwary) Programu Ciemne Niebo ze zjawiskami na 2023 rok, a także najnowsza monografia pokonferencyjna OKZŚ z Łodzi w wersji książkowej. Nagrody zostaną nadane bezpośrednio do paczkomatów wskazanych przez autorów zdjęć (bez podawania danych osobowych!). Ekspozycja billboardów ma miejsce w grudniu 2022r., a nawet i na początku stycznia 2023 roku.
Poniżej przedstawiamy wykaz lokalizacji (wykonując zdjęcia prosimy, aby ująć także otoczenie, w którym znajduje się reklama wizualna):
1. Grunwaldzka / Grotkowska 3 - Poznań
2. Wał Miedzeszyński 407 na wysokości mostu Poniatowskiego - Warszawa
3. Franciszkańska 19A - Koszalin
4. Plac Bychawski / Aleja Piłsudskiego - Lublin
5. Hajducka / Ryszki - Chorzów
6. Zielona 43 - Łódź
7. Ostrowskiego 20 - Wrocław
8. Generała Dąbrowskiego 7 - Toruń.
Zachęcamy serdecznie do wspólnej zabawy w poszukiwaniu treści informacyjnej opracowanej przez Light Pollution Think-Tank.